Gather around, listen to my champion song

Lördag och obligatorisk utgång. Det finns liksom inget annat att göra här, men vi har rätt kul. "Bildarna" har dragit iväg på klass/foto-resa så i deras frånvaro ska jag hänga med Favorit-Hanna och det blir nog minst lika bra.

Idag har jag, för första gången sedan jag flyttat hit, varit huslig och bakat bröd. Mitt i baket, med mjöl på händer, ansikte och kläder inser jag att jag har gjort en liten felberäkning. Jag har alldeles för lite jäst och det är ju naturligtvis ohållbart. Jag lämnar allt och kilar iväg till min kvartersaffär som jag endast besökt en gång tidigare, av diverse anledningar. Här kommer en: jag går till kylarna och letar febrilt efter jäst men den finns såklart ingenstans. Till slut går jag till kassan och frågar om de inte har jäst varpå han visar mig till en hylla med torrjäst. Jag förklarar att jag vill ha färsk jäst och han visar vägen tillbaka mot kylarna. Jag hinner precis börja skämmas för min dåliga letning då han säger: "jag har stoppat undan den i frysen, den håller mycket längre då förstår du" och räcker fram en stenfrusen jästkub. Jag tackar, betalar 300 % för den "färska" isbiten och traskar hem. Det tog ett bra tag innan jag hade tinat den. Men gott bröd blev det i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Hannah

Oj, nu blir jag typ sårad... !

2007-10-21 @ 06:49:50
Postat av: Emma

Gud vad duktig du är som står hemma och bakar bröd (!) :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback